Als een paar jaar geleden de zwangerschap werd ervaren als een moment van rust en kalmte, dan leiden zwangere vrouwen vandaag de dag een steeds hectischer leven. In plaats van te vertragen, lijken ze altijd sneller en sneller te willen rennen, alsof ze bang zijn om achtergelaten te worden of buiten het spel te staan.

Een "mannelijk" werkritme...

Vrouwen zijn vaak actiever tijdens de zwangerschap omdat ze weten dat ze binnenkort gedwongen zullen worden om te stoppen met werken. Paradoxaal genoeg wordt de zwangerschap de ultieme inspanning voordat de baby aankomt. Vandaag de dag worden aanstaande moeders geconfronteerd met een zeer mannelijke sociale en professionele realiteit. Inderdaad, de wereld van het werk vereist dat we onze prioriteiten duidelijk vaststellen: we moeten voortdurend beschikbaar zijn (zelfs zwanger) om onze efficiëntie en organisatiecapaciteit te bewijzen.

... en een hectisch privéleven...

Vaak gebeurt het dat tijdens de zwangerschap het ritme van ons privéleven ook niet vertraagt, alsof er niets veranderd is. Nee zeggen tegen onze partner, beste vriend of collega stoort ons, alsof het een nederlaag is, een bekentenis dat met die ronde buik de zaken een beetje zijn veranderd.

Zo zijn veel vrouwen tijdens de zwangerschap van mening dat ze nog steeds de volledige verantwoordelijkheid hebben voor veel dingen: het huis, de man, het werk, de baby die er aankomt, etc. Ze voelen zich erg sterk en willen anderen laten zien dat ze nog steeds in staat zijn om alles perfect te managen.

Wat een genot om niets te doen!

Waarom zo'n razernij, vooral tijdens de zwangerschap? Is het echt zo moeilijk om het plezier van de traagheid te herontdekken die zo is aangepast aan onze nieuwe toestand?

We hebben zeker nog veel te doen, maar misschien niet zo veel en niet in zo'n hectisch tempo. Het zal ons zeer goed van pas komen als we ons daarvan bewust zijn. De beste manier om je zwangerschap sereen te beleven is om er zoveel mogelijk van te genieten en wat tijd uit te trekken om niets te doen, want het is juist dit "niets doen" dat ons zal helpen de waarde van deze ervaring te ontdekken die we beleven.

Het belang van stoppen

Om optimaal te kunnen genieten van uw zwangerschap heeft u alleen een beetje gezond verstand nodig en vooral meer aandacht voor uzelf en voor het nieuwe leven dat zich in u vormt. Soms is het de baby die we dragen die ons dwingt om te vertragen. Met al haar energie zou de moeder zeker dezelfde activiteiten kunnen doen als voor de zwangerschap, maar de baby heeft andere eisen waaraan voldaan moet worden om goed te kunnen groeien en zich te ontwikkelen.

De fysieke vermoeidheid die we vaak voelen tijdens de zwangerschap is een teken dat ons zou moeten doen nadenken over de noodzaak om iets langzamer te gaan.

Denken aan de baby

Zwangerschap is ook een periode van voorbereiding: in korte tijd heeft de vrouw een andere rol. Om deze nieuwe situatie het hoofd te bieden, raadplegen toekomstige moeders vaak allerlei boeken en handleidingen. Het belangrijkste is echter om aan de baby te "denken" om een fysieke en mentale ruimte te creëren om hem te verwelkomen: een speciale tijd aan hem wijden is een uitstekende training, terwijl je wacht om het echt te doen als hij geboren is. Onze beschermende en kalmerende blik zal de baby kalmeren.

Een sleutelwoord: gematigdheid

Gynaecologische controle examens, cursussen voor de voorbereiding van de bevalling, boodschappen doen ter voorbereiding op de komst van de baby, enz... Al deze activiteiten kunnen worden uitgevoerd zolang ze geen bron van stress worden. Om dit te voorkomen, volg de "één regel":

- Eenmaal per maand een medische controle (tenzij er een probleem is).

- Eenmaal per week wordt de geboortevoorbereidingscursus (of het zwembad of de yogasessie) gegeven.

- In het weekend, een beetje winkelen om babykleertjes te kiezen of een beetje doe-het-zelf met de vader om de babykamer voor te bereiden.

- Ga af en toe uit eten of naar de film om je niet helemaal buitengesloten te voelen.

Tips voor het vertragen als je zwanger bent:

- Zoek tijd om met je baby te praten.

- Wees aardig voor jezelf en voor anderen. Het is een geweldige les voor uw kinderen en een perfecte oefening om het tempo te vertragen. Vergeet bijvoorbeeld niet de ober te begroeten bij het binnenkomen of verlaten van een café.

- Doe niet te veel toezeggingen gedurende de dag, ook al zijn ze erg prettig. Leer af en toe nee te zeggen en "lege" tijdvensters voor jezelf te reserveren.

- Evalueer het advies dat u wordt gegeven. De yogales waar je naar verwezen bent mag dan wel de beste van de stad zijn, maar als het ver van huis is, is het misschien niet de moeite waard; het is beter om er een dichter bij huis te vinden.

- Accepteer niet alle sociale verplichtingen: je hoeft niet elk weekend te vertrekken, vooral niet omdat frequent reizen moeilijk kan zijn tijdens de zwangerschap. In plaats van vast te zitten in de vrijdag- en zondagnachtelijke verkeersopstoppingen, maakt u van de gelegenheid gebruik om uw stad te ontdekken.

- Zet wat tijd opzij voor en na het werk. s Ochtends tien minuten vroeg opstaan, douchen, je zwangere ontbijt eten en, als je kunt, rustig naar je werk lopen. s Avonds, vooral als je moe bent, ga je direct naar huis zonder naar de supermarkt te gaan en ontspan je op de bank.