Ontdek
wat probiotische voedingsmiddelen zijn en hoe ze, net als yoghurt, uw gezondheid ten goede komen en noodzakelijk zijn in de voeding van zowel kinderen als volwassenen.

Probiotica: natuurlijke bewoners van onze darm

Probiotica zijn bacteriën die onze darmen goed laten functioneren. Bovendien kunnen deze "goede bacteriën" gunstig zijn voor ons immuunsysteem omdat ze onze verdediging verbeteren. Probiotica verwijderen namelijk schadelijke kiemen uit voedsel, nemen hun plaats in in het darmslijmvlies, stimuleren de productie van antilichamen en produceren soms antimicrobiële stoffen.

En dat is nog niet alles, deze "goede bacteriën" versterken de werking van de spijsverteringsenzymen, herstellen de darmfuncties, bestrijden voedselallergieën en -intoleranties en vergemakkelijken de vertering van bepaalde stoffen zoals lactose.

Wanneer moet ik probiotica nemen?

Er zijn geen contra-indicaties voor probiotisch voedsel. U kunt ze dus op elk moment consumeren en ze met een gerust hart in uw dieet opnemen, zelfs in babyvoeding. Bovendien zijn deze probiotica zeer gunstig in geval van ziekte, stress of elke andere situatie die de darm beïnvloedt.

De kinderen kunnen vanaf 7 of 8 maanden yoghurt gaan eten.

Welke producten moet ik kiezen?

Probiotische voedingsmiddelen zijn er in overvloed en je kunt ze zonder problemen vinden. Zo zijn bijvoorbeeld aangezuurde melk en sachets met een enkele dosis LC1 en andere probiotische producten geschikt voor alle leeftijden en kunnen ze zonder problemen in de dagelijkse voeding worden opgenomen.

Daarnaast zijn er verrijkte melk (ter vervanging van gewone melk) en zuiveldesserts speciaal voor kinderen.

Hoe bewaar je probiotische producten?

Omdat het nogal delicate producten zijn, moeten voedingsmiddelen die tot de probioticafamilie behoren, met zorg worden bewaard. U moet ze in de koelkast bewaren en snel consumeren, met inachtneming van de houdbaarheidsdatum. Vergeet ten slotte niet dat deze bacteriën worden gedood door hitte en koken.