Als het op voedsel aankomt, kiest iedereen voor: artsen, experts, producenten, oogstmachines... de consumenten zelf. De aard van het onderzoek naar de voordelen of de mogelijke schadelijke effecten van voedsel op onze gezondheid laat ons vaak in het ongewisse. Soms is wat goed is voor de één duidelijk slecht voor de ander: een voeding die ons cholesterolgehalte helpt verlagen, kan ons daarentegen andere gezondheidsproblemen bezorgen, bijvoorbeeld mondproblemen. Op dit gebied is het, net als op andere gebieden, nog steeds het beste om gematigdheid en gezond verstand te tonen door een dieet aan te nemen dat rijk is aan groenten en vis, en door het beperken van vlees en snoep en industriële bereidingen en diepvriesproducten.

Hier is het antwoord op 10 veel voorkomende misvattingen over alledaags voedsel:

1. Zout is slecht voor de gezondheid

Volgens een recente studie gepubliceerd in het American Journal of Hypertension, zou het verminderen van onze zoutinname niet alleen voordelen hebben: na het vergelijken van diëten hoog en laag in natrium, concludeerden de onderzoekers dat, en dit is de nieuwigheid, ze de niveaus van renine en aldosteron, twee hormonen die verantwoordelijk zijn voor de stijging van de bloeddruk, zouden verhogen.

2. Margarine, gezonder dan boter

Volgens een studie die is gepubliceerd in Nutrition Week, hebben mensen die margarine eten twee keer zoveel kans om aan een hartaandoening te lijden als mensen die boter eten. Margarine is inderdaad een sterk verwerkt product!

3. Het dieet van de kinderen moet laag in vet zijn.

Baby's en kinderen hebben onbewerkte vetten nodig voor hun ontwikkeling en groei. Borstmelk, met 60% vet, is dus ideaal.

4. Granen zijn een goed voedsel

Veel graangewassen, zoals tarwe en rogge, bevatten antinutritionele elementen en natuurlijke toxines die coeliakie en andere auto-immuunziekten veroorzaken.

5. Soja is een gezond product

Sojaproducten worden niet gekookt of gefermenteerd om hun natuurlijke toxines te neutraliseren. Ze worden zodanig verwerkt dat het eiwit wordt gemodificeerd, waardoor hun carcinogeen potentieel wordt vergroot.

6. Het ei is de grote vijand van het cholesterol...

De grootste vijanden van cholesterol zijn verzadigde vetten. Eieren bevatten lecithine, dat helpt bij het reguleren van het cholesterolgehalte in het bloed.

7. Chocolade veroorzaakt acne

Dat is niet waar. De antioxidanten die in cacao zitten, bevorderen door versterking van de capillaire vaten de bloedsomloop. Het is duidelijk dat hoe zuiverder het is (minder melk of andere ingrediënten), hoe beter.

8. In het algemeen is koffie slecht voor de gezondheid.

Natuurlijk moet koffie niet worden misbruikt omdat het een stimulerend middel is (maar niet meer dan enkele frisdranken die cafeïne bevatten), maar koffie heeft ook zeer interessante vochtafdrijvende en antioxiderende eigenschappen.

9. Avocado is hoog in cholesterol

Dat is waar, maar als het gaat om plantaardig vet, is het goed cholesterol. Bovendien is avocado rijk aan vezels, vitamine E, C en B12, die uitstekend geschikt zijn voor uw gezondheid.

10. Natuurlijk fruit bevat te veel suiker

Deze suiker is natuurlijk. Het kan je vet maken, zoals bananen, maar het is gezond, wat niet het geval is met industriële vruchtensappen die verondersteld worden gezond te zijn. Een vrucht geeft je natuurlijke energie.

Ata Pouramini is een gezondheidsadviseur en een gerenommeerde chiropractor. Hij studeerde voeding aan de Oxford Brooks University, heeft een graad in de menswetenschappen en een master in de chiropractische wetenschappen. Hij is ook een dokter in de chiropractie.