Het is belangrijk om de timing van de snack van het kind te evalueren en om voedingsmiddelen te kiezen die voornamelijk suikers (energiebronnen), eiwitten (voor de opbouw van het lichaam) en vitaminen bevatten, zonder te overdrijven op vetten.

In de snacktijd is een onmiddellijke energielading noodzakelijk, dus u moet uw kind snel suikers geven, suikers die gemakkelijker worden geabsorbeerd en die u voornamelijk in fruit zult vinden. Deze suikers worden niet aanbevolen in de avond, wanneer het lichaam zich klaarmaakt om te rusten.

Aan deze snelle suikers moet u voedingsmiddelen toevoegen die uw kind koolhydraten of langzame suikers geven om ervoor te zorgen dat hij of zij een "reserve" aan energie heeft. Voedingsmiddelen die langzame suikers bevatten zijn brood, koekjes en granen in het algemeen.

Wat de proteïnen betreft, bevelen wij producten aan die afgeleid zijn van melk (yoghurt, kaas, melk...), terwijl voor de vitaminen de vruchten de belangrijkste rol blijven spelen, terwijl ze ook vezels leveren, wat gunstig is voor het reguleren van de werking van de darm.

U moet ook extra voorzichtig zijn als uw kind een beetje overgewicht heeft om te voorkomen dat hij of zij te veel calorieën krijgt. Een zeer nuttige tip voor kinderen die de neiging hebben om te veel te eten in de snacktijd en vervolgens kieskeurig worden tijdens de lunch is om hen "fingerfood" te geven, voedsel dat met de vingers gegeten kan worden. Dit is voedsel in stukjes (een droge taart, een kwart appel, een stuk kaas of een sneetje brood) dat u uw kind kan aanbieden voor een snack. Dit zal uw kind helpen om te wachten tot de lunch en om overtollige calorieën en verlies van eetlust tijdens de lunch te vermijden.

De basisingrediënten voor een uitgebalanceerd tussendoortje zijn: fruit, granen en melk, zodat u elke keer een nieuw tussendoortje kunt verzinnen.

Hier zijn wat ideeën:

- Gewone yoghurt: je kunt het zoeten met een beetje honing of suiker, en verrijken met stukjes fruit.

- Vruchtenyoghurt: Vermijd fruit dat hij nog niet eet, zoals aardbeien of bosbessen. Deze yoghurts zijn een zeer praktische keuze.

- Kleine potjes: ze zijn meestal gemaakt van yoghurt en fruit of kaas en fruit, waaraan droge koeken of granen worden toegevoegd.

- Vruchtensappen of nectar: geef de voorkeur aan de sappen die specifiek zijn voor peuters, die een absolute controle van de grondstoffen garanderen en uw kind wat droge taarten geven.

- Milkshakes: u kunt ze bereiden met groeiende melk en fruit.